Gaffelkakor.

Hej! i söndags hade jag en riktigt slapp och skön dag! Jag och Chaki sov alldeles för länge (premiär i nya lägenheten!) och det var kallt ute så det fanns inget speciellt att göra så jag bakade gaffelkakor. De bleeev så himla goda förjag bakade dem med riktigt smör och tro det eller ej! jag använde fiberhavregryn istället för vanliga havregryn. Guuud så goda de blev! Här kommer bild och receptet.



ca 30 (i boken står det 50, men jag gjorde mina en aning större)
200g Smör eller margarin
4 msk socker
1½ dl (fiber)havregryn
4 dl vetemjöl

sätt ugnen på 175 grader! Blanda smöret och sockret så det blir som en tjock, sammansatt massa. tillsätt havregrynen och mjölet och knåda till en deg! rund och fin. placera sedan minimuffinsformar på en plåt (går att lägga på bakplåtspapper eller en smord plåt också, men jag var rädd att de skulle smälta ut) och lägg i små bollar av degen, platta till och tryck sedan ett tryck med en gaffel. Grädda i mitten av ugnen i ca 10 minuter! Sen är det klara.. vänta någon minut med att provsmaka, för det är så så varma!!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0